A Zastava története az 1936-ban tervezett Toppolino kiöregedésével kezdődött. A torinói gyár elnökségi gyűlésén1951-ben döntés született egy olyan olcsó tömegmodell elkészítéséről, amely az előző konstrukción a szerzett tapasztalatokat felhasználva széles körben elérhetővé teszi az autózást. 1955. március 10-én, a genfi autószalonon mutatták be a kis 600-ast a nagyközönségnek. Az új típus osztatlan sikert aratott, ami nem csak a koncepcióban megfogalmazott elvek maradéktalan megvalósításának volt köszönhető, hiszen az előddel azonos tengelytávú, annál csak nyolc centiméterrel hosszabb, négy személy befogadására alkalmas autócska árcéduláján ráadásul tíz százalékkal alacsonyabb összeg szerepelt. Nem csoda hát, ha a konkurens Volkswagen bogárnál és a Renault négy CV-nél olcsóbb, de alig kisebb használati értékű autócska hirtelen az eladási listák élére került.
1960 júliusában bemutatták a D szériát, amely már 767 cm3-es erőforrással, és panoráma szélvédőkkel csalogatta a vevőket. A sikeres modell után egyre nagyobb kereslet kínálkozott a külpiacokon is, ezért a Fiat a hazai gyártás megtartásával párhuzamosan licencjog eladása mellett döntött. Az itáliai szerelőszalagok 1970-ben álltak le végleg a termeléssel. Az első néhány eredeti 600-as Fiat után a hatvanas évek első harmadától már Jugoszláviából érkeztek Magyarországra a farmotoros kisautók.
Csak a kezdeti szériák készültek a kisebbik erőforrással, hamarosan déli szomszédaink is átálltak a névadó hétötvenes motor beépítésére. Az előrenyíló ajtajú, hárompárbajuszos második szériát 1967 végéig gyártották, ekkor az anyacéghez hasonlóan változtattak az ajtók pántolási módján. Az immár hátrafelé nyíló ajtókkal rendelkező autókon megjelent a régi orrdísz a csomagtértetőn végigfutó díszcsíkkal, de hamarosan már csak egy pár bajusz díszelgett a Zastavák orrán.
Magyarországon ma az 1967 és 1972 között a Merkúr által importált egyedekből található nagyobb mennyiség, amelyek közül a Zastavába való befektetésen spekulálók számára leginkább az idősebb darabok ajánlhatók. Fődarabjaikban gyakorlatilag megegyeznek az újabbakkal, azonban a múltidéző, előrenyíló ajtók lényegesen komfortosabb beszállást kínálnak.
(Részlet az Autó Classic 1999/2. Zastava750 TESZT c. cikkéből)
Egy felújítás képei Zsombori Norbert jóvoltából