Skoda Felicia

A 60-as évek nyitott álomautója: Felicia - a latinból származó szó boldogságot, szerencsét mond. A keleti blokk nyitott négykerekűek utáni sóvárgását a Mladá Boleslav-i Skoda gyár elégítette ki - meglehetősen szerény keretek között. A Hradec-Králové várostól keletre eső üzemben 1959 és 1964 között összesen 14863 Feliciát gyártottak.

A nyitott Skoda története 1957-ben kezdődött: a 445-ös típusból kiindulva megtervezték a hátrahajtható tetős 450-es roadstert, amelyből 1000 db-os sorozatot le is gyártottak. A limuzin 1200-as motorját tették a gépházba, amelynek 50 lóereje elegendő volt ahhoz, hogy a kocsi 140 km/órás végsebességet érjen el. Ezt az ősmodellt követte 1959-ben a Felicia, 1100-as Oktavia-motorjával, amely szintén 50 lóerős volt, de nagyobb sűrítésű (8,4:1), és két esőáramú Jikov-karburátora gyorsítószivattyút is kapott. Az első Felicia is vitte a 140-et, de még jobban ment az 1200-as Felicia Super. Ez szintén dupla porlasztós volt, de még nagyobb lett a kompresszióviszonya, másképp domborították a szelepvezérlő bütykeit, így 53 lóerő csúcsteljesítményt ért el.

Az autóban ülve sem rossz a látvány, hiszen a Felicia rendes körülmények között felül nem hord semmit, így aztán tökéletes a panoráma. Negyven évvel ezelőtt még nem kürtölték tele a világot a passzív biztonsággal, talán még a mérnökök sem nagyon ismerték ezt a fogalmat, vagy ha mégis, akkor sem sokat foglalkoztak vele, tehát szinte korlátlanul a tetszetősség határozhatta meg az utastér elemeinek formáját. Biztonsági övnek nyoma sincs, még elől sem, a kormánykerék acéltengelyét nagy felületű párnázás helyett csak kis krómozott gomb takarja. Borulókeretről, pláne bukóketrecről szó sem eshet - ezt az autót nem arra találták ki, hogy a földön hemperegjen. Az utastér még a vezető környezetében sincs túlzsúfolva, a műszerfalon három nagy, kerek óra csillog hamiskásan, mellettük egy forgó-, két húzó- és négy billenő kapcsoló elegendő a kiegészítő berendezések vezényléséhez. Elől két vízálló borítású szürkésfekete ülés, hátul hasonló pad, egyébként sok-sok friss levegő tölti ki a Skoda kabriót.

Természetesen vész esetére ott lapul hátul, ponyvazsákja alatt az összecsukható, vaskeretes textiltető is, melyet néhány mozdulattal, két gyors-zárral és egy nyomógombbal a szélvédőhöz erősíthetünk. Arra az esetre, ha valaki az északi országokba kívánt volna Skodájával utazni, üvegszálas műanyagtetővel is védekezhetett a hideg ellen, amely az összehajtott ponyvát is megóvta a harapós időjárástól. Egészen jól át lehet vészelni vele a hidegebb időszakokat, főként akkor, ha kinyitottuk elől a fűtéscsapot.

Jó ha a skodás szereti a huzatot, mert a Feliciával már 70-nél az az ember érzése, mintha egy óriási porszívó, vagy hajszárító alatt ülne - a nagy örvénylésben azt sem lehet kivenni, jön-e, megy-e a szél. De hát ez az autó nem is igazán arra való, hogy az ember versenyezzen vele. A Szerencsést elsősorban flangálásra teremtették a csehországi autógyártók. Látni és látszani. Sportsapkában és valami elegánsabb pólóban végigkocsizni a környező utcákon, időnként odaköszöngetni a gyalogosoknak: Jó napot, kedves szomszéd!

A lassú menet tanácsos azért is, mert a futóműről sok minden elmondható, csak az nem, hogy szeplőtlen, abszolút jóindulatú kisangyal. A Skoda alváza központi csőalagútra épül, amelyhez kereszttartók csatlakoznak, s amelyben a kardántengely összeköti az elöl elhelyezett motort a hátsó kerekek közötti differenciálművel. Elöl villaszerű nyúlványra tették föl a motort a sebességváltóval, ehhez rögzítették az első felfüggesztések tekercsrugóit, teleszkópos lengéscsillapítóit és az oldaldőléseket csökkentő stabilizátort is. A hátsó kerekeket lengő féltengelyek hajtják, s egyetlen keresztbe tett laprugón hintáznak, úgyhogy menet közben állandóan változik a nyomtáv és a kerékdőlés.

Mai fejjel szinte érthetetlen megoldásokat is találunk a Feliciában: például a műszerfal bal oldala alatt eldugott kézifékkart, vagy az akkor még általánosan elterjedt, lábbal működtethető fényszóróváltót. Mindezek persze - ennyi idő múltán - csak fokozzák az autó különlegességét. Volt viszont fénykürtje, amivel a feliciások minden alkalommal üdvözölték egymást: te is azon kevesek közé tartozol, akinek teljesülhetett egy álma.

Egy felújítás képei Zsombori Norbert jóvoltából

Egy másik felújítás képei Dr. Varga Bálint jóvoltából

" A keleti blokk álomkabriója "

  • Dongó
©fesspet.web