Dongó motor
A székesfehérvári Vadásztölténygyár alapvetően hadiüzem volt, irányítás tekintetében a Kohó- és Gépipari Minisztérium B. II. Igazgatósága alá tartozott. A kerékpárra szerelhető segédmotor gyártására vonatkozó feladat teljesítéséhez rendelkezett a megfelelő gyártóberendezésekkel, azonban ilyen irányú tapasztalatnak híján volt. A tervezés problémáját jelentősen leegyszerűsítették, a motor ugyanis nem volt eredeti hazai konstrukció: az alapul szolgáló olasz Gilera Mosquito típusú segédmotor többek között megtekinthető a Deutsches Museum állandó kiállításán Münchenben csak a felirat, a hűtőbordázat és a karburátor nem azonos. Rossz nyelvek szerint ez utóbbi a ludas abban, hogy a Dongó 100 kilométerenként közel fél literrel többet fogyasztott. A Mosquito legnagyobb teljesítménye 0,9 LE volt 4200-as fordulat mellettA Dongó-gyártás beindítása nem volt gyors, az elhatározástól a 25 darabos kísérleti szériáig két év telt el. Az első Dongók 1954 augusztusában készültek el, az 500 darabos nullszériát 1955 első negyedévére ígérték. Az ütemet tartották, 1955 második félévében a Dongó sorozatgyártása is megindult. A segédmotor hozzárajzolt kerékpárral került fel az Autó-Motor címlapjára 1954. november 15-én. A gyártásba vétel lassúsága fokozta a Dongó iránti érdeklődést, annak ellenére, hogy vezetéséhez az akkori előírások szerint kismotorvezetői igazolvány kellett, rendszeres rendőrorvosi vizsgálattal. Az 1955. október 1-jei Autó-Motor végre igazi kerékpárra szerelt Dongó segédmotort mutatott a címlapon: a felvétel érdekessége a nyereg mögé szerelt gömbölyű üzemanyagtartály. A sorozatgyártás beindulása után a Dongó a boltokba is elkerült: a Keravill-üzletekben 1480 forintért lehetett megvásárolni, ami akkor 2-3 havi átlagfizetésnek felelt meg. Megvásárolható volt kerékpárral együtt is, körülbelül 2200 forintért.

A Dongó motor felépítése

Rendszere: kétütemű, keresztöblítéses
Hengerelrendezése: fekvő
Hűtés: levegő (menetszél)
Kenés: keverékolajozás 1:20, bejáratáshoz 1:15
Hengerfurat/löket: 35/40 mm
Lökettérfogat: 38,49 cm3
Sűrítési arány: 1:5
Hengeranyag: szürkeöntvény
Dugattyúanyag: szürkeöntvény
Dugattyúgyűrűk: 3 db 2,5 mm széles
Dugattyúcsapszeg: O 13 mm, a dugattyúban úszó illesztésű
Dugattyúcsapszeg-biztosítás: mindkét végén lány alumínium gombával
Hengerfejanyag: alumínium
Gyertyamenet: M14x1,25
Motorleállítás: dekompresszorszeleppel
Saját tömeg: 7 kg
Forgattyústengely: sajtolt, sonkás kialakítású
Csapágyazások: fekvő csapágy telegörgős csésze, 15-15 db O 5x5 mm hengergörgővel, hajtókarcsapágy tűgörgős, 12 mm széles, hajtókarfej bronzpersely
Tömítés: gumikarmantyú, rugó nélkül
Torokátmérő: 10 mm
Fúvókaméret: 45
Levegőszűrő: fémszitás, indításhoz lezárható
Benzinszint-beállítás: a fúvókafurat pereme alatt 2-3 mm
Indítás: dúsító szivattyúval (úsztatás) szükség esetén a levegőszűrő zárásával
Gyújtás: mágnesgyújtás a dörzskerékben elhelyezett tekerccsel
Gyújtógyertya: N3 speciál, hőérték 95-145, elektródahézag0,4mm
Előgyújtás: 3 mm
Megszakító hézag: 0,4 mm
Hajtómű
Primer hajtás: ferdefogazású fogaskerék
Áttétel: 2:1 lassító, 46/23 fog
A hajtó kerék anyaga: acél
A hajtott kerék anyaga: textilbakelit, sárgaréz agyra szegecselve
Kenés: zsír
Szekunder hajtás: dörzshajtás, a kerékpár hátsó kerekére hat, az üzemen kívüli motor dörzskereke a keréktől eltávolítható
Legnagyobb teljesítmény: 0,8 LE 4600/min fordulatszámon
Legnagyobb sebesség: 32 km/h
Utazósebesség: 25 km/h
Üzemanyag-fogyasztás: 1,3-1,61/100km
Üzemanyagtartály: 2,5 l
Hatósugár: 160-190 km
Kezelőszervek: forgószabályzó (gázadagolás), emelőkar (dekompresszor)

(Részletek Faragó László: Dongó, Berva, Panni című könyvéből.)

További képek

  • Dongó
  • Dongó
  • Dongó
©fesspet.web